اعتراض به مالیات


برای اعتراض به مالیات ابتدا برگه تشخیص و گزارش رسیدگی را از حوزه مالیاتی دریافت نمایید. سپس آن را بررسی کنید و قبل آنکه ببینید چگونه به مالیات اعتراض کنید دریابید که چه نکاتی برای اعتراض وجود دارد. مشخصات خود را کنترل نمایید. سپس ببینید که آیا مالیات تشخیص داده شده با فعالیت شما همراستاست یا نه و آیا اصلا مخاطبش شما هستید؟ همچینی باید محتویات و مدارک آن را با مواد ۲۳۷ و ۱۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم کنترل نمایید. سپس مدارک مربوط به اعتراض را جمع آوری کرده در کمتر از ۳۰ روز بعد از دریافت برگ تشخیص، برای توافق ذیل ماده ۲۳۸ نامه‌ای به ممیز خود بنویسید. اگر توافق حاصل نشد پرونده شما به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارسال خواهد شد. در صورتیکه به مالیات کارتخوان خود اعتراض دارید نیز مراحل کلی همین‌ها هستند. با اینحال در این میان جدانمودن آن بخش از واریزی‌ها که درآمد شما نیستند اما وارد حساب متصل به کارتخوان شما شده‌اند بسیار مهم است. باید سعی کنید تا مدارکی برای اثبات درامدی نبودن این واریزی‌ها بیابید.

زیاد بودن مالیات ما چقدر برای سازمان امور مالیاتی مهم است؟

حقیقتش را بخواهید میزان مالیات ما اصلا برای سازمان امور مالیاتی مهم نیست. البته سازمان برای کاهش مالیات انواع تخفیفات و معافیت ها را در نظر گرفته است. بااینحال اینکه این میزان کم است یا زیاد واقعا برای سازمان اهمیت ندارد. درصورتیکه به سازمان بگویید در پرداخت مالیات مشکل دارید، ماموران مالیاتی میزان پرداختی شما را در بصورت قسطی دریافت می‌کنند. بنابراین اگر برایتان سوال است که با مالیات زیاد چه کنیم؟ پاسخ در اعتراض به میزان مالیات نیست، باید به نحوه محاسبه مالیات اعتراض نمایید.

نقطه ضعف سازمان امور مالیاتی همین ماجراست. بیش از ۳۰۰ ماده قانونی، و تعداد زیادی بخشنامه و آیین نامه برای تعیین مالیات بتصویب رسیده اند. سازمان از پرسنل خود و ممیزان مالیاتی انتظار دارد در هنگام محاسبه مالیات شما این موارد را رعایت نموده باشند. شما نیز اگر می‌خواهید به مالیات خود اعتراض نمایید، باید از رویه منتهی به تعیین مالیات خود ایراد بگیرید. اینجاست که سازمان برای احقاق عدالت مالیاتی شرایط زیادی را برای رسیدگی به اعتراض شما مهیا می‌نماید.

درواقع بخش زیادی از این مواد قانونی و بخشنامه ها در مورد نحوه پیگیری اعتراض هستند. همانطور که گفتیم باید به رویه تعیین مالیات اعتراض نمایید و قدم اول در اعتراض به مالیات نیز همین است. باید ببینید مالیات شما چطور محاسبه شده است. ماده ۲۳۷ قانون مالیات مستقیم دقیقا در همین مورد است. براساس این ماده سازمان امور مالیاتی موظف است به شما نشان دهد که چگونه مالیات شما را حساب کرده است. به این برگه گزارش رسیدگی میگویند.

درواقع قبل از صدور برگ تشخیص، ممیز مالیاتی این گزارش را برای مدیران سازمان ارسال می نماید و آنها باتوجه به مندرجات همین گزارش است که برگ تشخیص مالیات را برای شما ارسال می‌کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *